Sejak2 da keja dari rumah ni...aku memang suka explore banyak menda...contohnya gardening...

Mula2 aku pun macam...ishkkkk...mau ka hidup pokok kat tangan aku ni...ishkkk...macam mana kalau tangan aku panas(heee memang la panas sebab aku manusia-mamalia kan)

Tapi bila da join group kat Fb..to name few of them Kebun Mini, Kebun Keliling Rumah, Kebun Kita n more...banyak gila kot aku dapat input....serius memang banyak...and yang best nya diorang ni semua tak kedekut ilmu....

So siapa kata rumah apartment ni takleh nak tanam bagai...tak sesuai nak tanam sayur-sayuran bagai...hishhh korang ni...aku sekarang ni tengah tanam kangkung...tengah membesar bagaikan juara lagi haaa....tomato pun membesar bagaikan johan..tu belum english herbs aku lagi....roses...japanese roses....semua tu kesayangan sangat2

Sebenarnya...nak menanam ni tak susah mana...cuma kena rajin membaca...n bertanya pada yang arif...gali segala input dari depa2 ni...sbb depa ni expert...ok...sampai sekarang ni aku da boleh buat my own organic fertilizer haaa...kalau beli kt luaq..harga tak lari RM50 satu botol kecik tu.....

Tapi tu laaa...for those yang nak start...boleh start dengan yang simple-simple dulu macam daun bawang ka...oh ya..kadang2 aku saja pilih yang da tumbuh skit daun kt bawang tu...sbb boleh nnt letak kat pasu..bila nak makan..gunting ja...sbb kadang2 tak padan nak keluaq ke kedai semata2 nak beli daun bawang ja...ye dak?

Tak pun...meh usha sini...

Tengok apa lagi tumbuhan yang korang boleh start as beginner....


Senang kan..pastu cucuk kt dalam pasu..
Nak makan..gunting jaa



Bawang putih pun boleh gak..daun dia pun sedap mcm daun bawang gak..tp more aromatic...letak dalam sup mmg best gak ni



Yang ni aku tak pernah try lagi...
Xtau menjadi ke tak...but boleh try next time kan...



Sawi or pakchoy boleh guna kekdah ni...
Tapi masa dah nak bwak ke tanah...air jangan siram byk sgt..ni petua org bagi kt aku...sb aku pun failed gak dlu2 nak tanam ni...asyik mereput ja ...



Basil ni...klau terus cucuk pun boleh ja



Sama gak mcm pakchoy pa td



See...ada hasil kan...



Utk daun sup, englisg parsley semua tu pun boleh gak guna kekdah ni...
Pun sama..air tu kena brjaga2 once da pindah ke tanah......

Apa pun korang....selamat mencuba ya...

Seronok tau...dapat makan hasil dari kebun walaupun hanya sebutir cili....feel dia tu lain macam beb!

posted from Bloggeroid

SHARE 0 comments

Add your comment

© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS