Wahhh...kemain pjg berjela tajuk entry..aku yg type ni mcm seriau ja takut tak cukup column utk type...ehhh...

Oklah...disebabkan aku skrg ni unpaid leave utk bbrpa hri sbb nk jaga Adriana..so aku da listkan da bbrpa entry yg mmg aku patut kena wat utk panduan mama2 kat luaq sana...bajet mcm la ramai sgt mbaca nya..sebenaqnya...aku da janji dgn Mas...kawan aku dr darjah satu lagi nk update hal2 brkaitan bf ni...so janji ditepati okeh! Ohmai...intro merapu...

Oklah...back to d tajuk...
Sebenaqnya...utk aku...ni aku la kan...aku akan hantaq stock susu aku buh dalam botoi siap2...kiranya aku siap2 wat numbering kt cap botoi tu siap2..guna zebra pen ja..ya2 ja p MR DIY nk cri sticker cun2 nk tepek bagai..sudahnya tak jmpa..dah guna zebra pen sudaaa....

Let say mcm Adriana ni average dia minum kt rumah pngasuh dia dlm 4 botoi...n avg skali dia mnum dlm 3 oz..roughly la kan...

So aku wat la numbering tu kan...numbering tu bukan saja2 gatai buat okey..
So utk stock susu ni...biasanya 2 botoi aku akan bekalkan susu yg dah dinyah bekukan...kiranya susu yg aku bekukan la..yg stock simpan dlm deep freezer tu...
2
Another 2 botoi...stock susu yg chill relax2 ja kat peti ais bwah tu...kiranya...stok yg aku perah a day before dat...yg ni la aku akan hantaq...
So based on aku n pmerhatian2 aku trhadap methods org2 lain...maka susunan aku pnya stock susu adalah mcm ni
1) stock susu beku (ebm)
2 ) stock susu chill yo
3) stock susu beku (ebm)
4) stock susu chill yo
5) stock susu chill yo* yg ni depends la..ada stgh2 org ank depa kuat mnum susu..

Sebab apa dua last tu stock susu chill yo jer? Sebabnya kan kalau anak tak mnum or tak usik...stock ni boleh simpan utk dibekukan...tpi kalau stock yg beku n dah thawed tu mmg takleh bekukan balik...wajib abihkan dlm masa 24 hrs...

Reason why aku hntaq botoi byk2 mcm ni? Kenapa tak hntaq ja dlm plastic ziplock tu mcm sstgh org buat?
Sebabnya aku nk mudahkan bbsitter...mcm aku...aku just sruh dia bilas ja..nk cuci lebih2...aku akan cuci n sterile kan kt rumah...n lagi satu kalau dia guna satu botoi ja..mana tau tym2 dia kelam kabut tu...pastu anak korg menangis gila2 nk susu...susu plak da habeh n dia takdan nk basuh elok2 botoi td...tak ka naya ja..sudahnya..susu korg tu might be contaminated. ..oh no!! Its a big NO ok...perah susah2 then senang ja contaminated mcm tu ja...tak ka rugi...biaq kita susah skit xpa..asalkan mutu n kualiti susu kita tu trjamin...n baby kita dpt yg trbaik!!

Lagi satu...sebab tu aku suka msukkan dlm plastic zip lock aku tu 6 oz terus...kiranya utk 2 bottles...so sapa yg anak dia mnum 4 oz sekali hadap...boleh la simpan 8 oz siap2 dlm plastic zip lock tu...tp make sure guna yg 12 oz la kan...by this way jugak...korg bleh jimat pngunaan plastic zip lock korg kan...

So bila semua da setel msuk dlm bottles ikut numbering...maka simpan la susu2 tu dalam cooler bag...n jangan lupa letak ice pack...at least 2 or 3 ketoi...mcm aku...utk 2 bottles last tu biasa aki mntak bs dia letak dlm peti ais rumah dia...kira tumpang sat la kan...

Ermmm apa lagi ehh...rasanya tu ja kot...
Kalau ada apa2 lagi yg nk tmbah nnt aku update lain...lupa kdang2 tu...nk kena cri ginko bilaboa makan bgi kurang lupa skit..
Ok lah...nk tdoq ni...
Pendek kata...maju lah susu ibu utk anak2 kita...



posted from Bloggeroid

SHARE 0 comments

Add your comment

© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS