panduan untuk ibu2 mengandung

in , by Alia Farhan, 7:39 PM

Ok la...bgi sesapa yang tgh mengandung...baru mengandung....or sedang cuba nk ngandung...kalau lah in case korang ni bernasib mcm aku...cthnya...alah2 awal pregnancy...aku nasihatkan korang amek la obimin plus...senang...sebab first trisemester bgi org yg alah ni...mostly apa yg dia makan akan keluaq balik....so obimin plus dia lengkap dgn nutrien2 yang badan korang perlukan...cth....calcium...vit b complex...vit c...iron...n acid folic...
N for those yg nk kawen or baru melangkah ke gerbang perkahwinan n mmg plan nk conceive secepat mungkin....korang da boleh amek folic acid da as preparation utk pregnancy...kalau boleh calcium jgn lupa amek skali ya...
So bagi yang tengah pregnant n ada prob mcm aku...selalu low blood pressure ni...korang kalau ada rsa dizzy ka nk pitam apa ka...boleh la standby ORS...ala yg doc selalu bgi tym cirit birit tu kan...tujuan dia utk stabilize kan balik blood pressure kita so dat the salt can hold the water in our body...ni kira mcm osmosis yg kita blajaq dlu2 msa class biology la kan...correct me if i'm wrong...kalau ada doctors yg baca blog aku ni mst gelak...okk...aku tau xplaination aku ni agak senget...tp tu la yg aku pham hari tu masa aku nk pitam n doctor tu provide aku ORS ni..N dia pun ada explain lebih kurang mcm tu lah...ni aku explain dalam bahasa kampung lah kan...aku bukannya in medical line..hohoho...aku ni engineering line bezanya aku ada la blajaq sket2 psai biochemical n bioprocess so dat aku ada la sket2 knowledge psai ubat2 n medical remedies ni...kadang2 kat rumah tu kalau aku rsa nk pitam ke pening ka apa ka...aku mst akan prepare makanan yg masin2 mcm ikan masin ka..ikan bilis goreng bawang ka...teloq masin ka...uishhh sedappp kan...tpi kalau org yg high blood tu sila avoid dis kind of food tau....harus sangat di avoid...n kalau mngikut kata angah aku or kakak aku seorang MO dalam O&G dia suruh aku amek green vegie....cth spinach ka...kangkung ka...sawi ka...bla bla bla...selalu senang beli bayam seikat...balik tumis bawang...buh belacan sket...masuk sayoq bayam yang da diperisi....sedap ringkas dan berkhasiat....bila aku low blood pressure ni...byk la orang suruh aku makan hati ayam la..tetapi harus diingatkan hati ni merupakan organ dalam badan yang fungsi dia adalah meneutralkan toksin dalam badan kita mahupun ayam atau lembu...hohoho...since ayam ayam zaman sekarang ni banyak disuntik dengan antibiotic la dan mcm2 hormon lagi sbb nk bgi depa cepat besaq...so menda2 ni akan stuck kat hati dia...so dalam Islam pun da ckp tak elok makan organ2 dalaman kan..tapi kita ni lebih percaya kepada buku2 sains...yang mana fakta dia telah direka oleh sang yahudi laknat ni...
Cuba korang check pemakanan yahudi laknat ni...byk menda yg depa tiru Sunnah Rasul kita n amek dri Al Quran..tpi kita ni plak terbalik kuang...aku pun sama jugak...suka makan organ dalaman ni...bila pregnant ni aku stop takut kesan dia kat baby...kesan kat dri sendri tak kesah plak yo...hahaha...so bila aku baca yang kalau ibu2 mngandung consume organ2 dalaman mcm hati ka apa ka...boleh lead to serious cases like...keguguran ka kecacatan ka baru la aku ada kesedaran nak gugel pemakanan Rasulullah kita n samping tu aku curi2 tengok jugak pemakanan puak2 yahudi laknat ni..ya mmg depa copyright abeh Rasul pnya pmakanan...xpcya...try p gugel sendiri...
N satu lagi to ibu2 mngandung out there....tak yah la korang consume soya byak2 sangat time mngandung ni...bahaya utk baby n utk korang jugak...sebab apa?sebab soya ni ada sejenis chemical yg boleh wat hormone kita bertambah n can lead to cancer...cuba gugel jgk menda ni...n kalau korang perasan...org puteh mana suka sangat soya2 ni...kita Malaysian ni ja gila soya mcm apa ja...yahudi laknat lagi la banned terus soya ni sbb depa tau keburukkan dia..aku ni plak mmg bukan pngemar susu soya...sbb mayb kecik2 dlu da minum smpi muak kot...so its not a big deal for me..cuma aku tetap akan jdi tak senang duduk bila aku nmpk tempe...hoho..aku nk terang satu prsatu nnt aku pnya post da jdi mcm essay budak bru nk amek medic plak...gugel kan ada...sila gugel je lah...
N lastly...masa awai2 pregnancy dulu aku ada amek anmum..perisa coklat tapi aku stop sebab kakak aku n kawan dia yg both expert in O&G advise me not to take any milk mcm anmum ka mamil ka apa ka..becoz one thing...takut boleh diabetes...second takut baby besaq sangat n ssh nk keluaq nnt...dis one brdasarkan kajian prof depa kat ppukm kalau tak silap aku.so i took their advice...aku stop minum anmum...so yg ni depends ngn hampa la...kalau rsa nk amek...amek...aku lani cuma minum dutch lady kotak besa tu ja...yg low fat milk tu...mama aku pesan..relax la...xyah la duk wat pregnancy ni mcm pyah sangat...nk kena makan susu itu la ini lah..mama dulu minum susu kotak biasa ja pun...anak keluaq sehat ja...jadi doctor jugak...jadi engineer jugak...dushhhhh...bila mama aku da start berkata2 pening palo den...tpi what she said is totally right kan...kita yg tengah pregnant ni...xyah la obses sangat nk makan itu ini...before taking any supplement...better consult dulu ngn doctor korang k...

Btw...i'm on my 19 weeks of my pregnancy!21 weeks more to go!

Published with Blogger-droid v2.0.8
SHARE 0 comments

Add your comment

© ALIA FARHAN · THEME BY WATDESIGNEXPRESS