Agoda


Wednesday, July 25, 2012

resipi ayam percik versi makjah

Isnin lepas aku pesan la kat laki aku beli ayam percik kt param...tpi yg aku dpt hnya lah ayam panggang yg cenoet...dah la mahai...seketoi sampai rm4...rsa mcm hampagas...uiii...sakit hati oiii...then hri selasa lpas msa duk tgh drive blik keja trus kol mama mntk resipi ayam percik mama...tgh duk menurun tu tetiba line putus...bila kol blik bleh mama duk wat lawak...afc channel...aku mcm apehal plak mama aku ni...demam ka?...aku terdiam...dua kali plak tu repeat afc channel...pastu aku terus...mama ni acik kol main2 plak...pastu mama terus jawab...u ngn adik u kol mama ja mntk resipi...haihhh...hahaha...ingat aku ja wat perkara terkutuk ni...adik aku pun sama...hg mmg adik aku betoi la...oh ya..adik aku ni lelaki..tpi dia pndai msak...so kt umah sewa dia tu dia la chef...tapi dia tak auww yer...gf dia cik shud tu untunglah kalau berlaki kan adik aku ni...ehh apehal aku duk puji mamat ni...oh ya...dia selalu perasaan dia remy ishak..n aku akn kata podahhh sbb aku kan suka remy ishak...tapi hakikatnya mmg ada pun rupa sket2...cuma aku mlas ja lah nk admit..puihhh...
Oklah back to d recipe...

Bahan2 untuk ayam percik versi makjah:
Ayam
Bawang besaq 2 labu
Bawang puteh byk2~bgi naik bau mama kata
Serai~2 batang
Halia patut padan
Cili padi 4~5 biji
Serbuk cili
Santan pekat
Garam
Gula
Pak ajinomoto

Cara2:
1. Blend kan bawang puteh, bawang besaq,halia, cili padi, serai satu batang...
2. Then tumis bahan2 yg da diblend tdi...msukkan serbuk cili bagi merah sket.
3. Then masukkan santan pekat agak patut padan..
4. Masukkan ayam yg da dicuci...biaq msak skali senang...pastu buh segala garam...pak aji n gula..balance serai satu batang lagi tumbuk2 ngn lesing batu n buh skali dlm kuah.
5. Bila da nmpk ayam tu da msak..terus keluarkan panggang...
6. Yang kuah tu biarkan api dia..biaq smpai pekat...
7. Bila dok gril tu...tempek2 sket kuah yg makin pekat tu...
8. Then angkat ayam...buh atas pinggan...n atas ayam tu...curahkan kuah percik yg pekat tu...
9. Sedia utk dimakan wktu berbuka...

Nyum2...heppy trying ya

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 photo p18_zpsnhtphbmr.png